Vůně, hudba
Napadlo vás někdy, proč v obchodech vlastně hraje muzika? Je to proto, že obchodníci se s její pomocí snaží manipulovat tím, kolik času zákazník na prodejně stráví. Zatímco ve špičce, kdy lidé stejně většinou jen popadnou, co potřebují, a jdou, je vhodné nákup urychlit, v klidnějších časech, kdy lidé budou spíše brouzdat okolo regálů, je docela fajn je trochu pozdržet a doufat, že v košíku přistane i to, co v plánu nebylo. Trik s vůněmi je možná známější, ale funguje. Prostě, v okolí pekárny se do vzduchu vypustí vůně čerstvého chleba, aby měl zákazník pocit, že pecen někdo právě vytáhl z pece, a ne že ho z rozmrazeného polotovaru jen hodili na plech. Obchodníci navíc zkoušejí i triky se světlem, třeba u masa. To pod speciálními zářivkami vypadá růžovější a čerstvější, než ve skutečnosti je.
Hlavně je zmást
Asi jste to někdy zažili. Přijdete do vašeho obvyklého supermarketu, a najednou je všechno jinak. Proč? No abyste nemohli jen tak rychle proběhnout svou obvyklou trasu, drapnout svůj předem promyšlený nákup, a zase zmizet. Teď budete muset koukat. Na stejném principu fungují i regály se sladkostmi u pokladen. Normálnímu oddělení sladkého je snadné se vyhnout, ale ve frontě, kde není co dělat?
Mozek začne pracovat, a čokoláda, bonbony nebo žvýkačky už letí na pás. Pro vás je to jenom pár korun, ale když to takhle za den udělá pár stovek lidí, už je z toho pro obchodníka docela pěkná sumička. Dalším způsobem, jak zákazníka zmást, je pak také umístit mu to nejdražší zboží hezky na oči. Pro to levnější, i když třeba kvalitativně naprosto srovnatelné, se budete muset sehnout nebo natáhnout. Lidé, co v obchodech doplňují zboží, mají také za úkol udržovat nakupující, tedy vás, v pocitu nedostatku. Když jsou na regále tři kusy, nikdo nemusí vědět, že hned za rohem, ve skladu, čekají tři palety.